Friday, November 20, 2009

LEBAH MADU - MADU LEBAH



Al quran surah An Nahl ayat 68- 69

68. “Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: “Buatlah sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat-tempat yang dibikin manusia.”

69. “..Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang meyumbuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.”

Hadith dari Ibnu ‘Abbas r.a. dari Nabi saw.:

“Kesembuhan dari penyakit itu adalah dengan melakukan tiga hal: berbekam, minum madu dan dibakar dengan besi panas. Tetapi aku melarang umatku membakar dengan besi panas.”
Shahih Bukhari hadith ke 1663.

Dari ‘Asiah r.a, Nabi saw. amat gemar pada makanan manis-manis dan madu.
Shahih Bukhari hadith ke 1664

Hadith dari Abu Sa’id r.a.: Ada seorang laki-laki datang kepada Rasulullah saw. dan berkata: “Saudara saya sakit perut.” Rasul menjawab: “Beri ia madu!” Kemudian orang itu datang lagi untuk kali kedua. Rasul berkata lagi: “Beri ia madu!”. Kemudian orang itu datang lagi kali ketiga. Rasul berkata lagi: “Beri ia madu!”. Kemudian orang itu datang lagi dan berkata: “Telah saya lakukan” Rasul menjawab: “Tuhan benar. Perut saudaramu yang bohong. Beri ia madu!”. Setelah itu diberikannya lagi madu kepada saudaranya, dan sembuhlah penyakitnya.

Shahih Bukhari hadith ke 1665.

Lebah madu ialah serangga yang mempunyai tiga sifat yang mulia lagi terpuji iaitu:

1. Di mana sahaja ia hinggap, ia tidak akan merosakkan tempat tersebut. Maskipun makanannya (madu) diambil daripada bunga, namun bunga dan dahan tidak pula dirosakkan.

2. Lebah hanya mengambil dan mengeluarkan yang baik sahaja. Makanannya ialah pati bunga (madu) yang dipilih dan dikeluarkan madu, makanan yang sangat tinggi khasiatnya.

3. Lebah tidak mengganggu haiwan atau makhluk lain. Apabila diganggu, lebah akan menuntut maruah darinya. Samada haiwan atau manusia yang mengganggunya terjun ke dalam air, lebah tetap menanti di atasnya.

Adakah kita mempunyai sifat-sifat di atas?. Tepuklah dada tanya iman, jika ada Alhamdulillah dan jika sebaliknya kita adalah spesis lebih rendah dari serangga lebah.

No comments:

Post a Comment